خط آزاد
برگزاری نمایشگاه تجسمی بمناسبت شهادت حضرت زهرا در فرودگاه ساری
مسئول مردمی و میدانی "به" ازصد مدیرِ کاغذ باز وپشت میزنشین
تقی پور
مهاجر/دولت در رفع موانع صادراتی صادقانه عمل کند
دریافت تندیس واحد نمونه صنعتی از استاندار مازندران دکتر یونسی
چوب و کاغذ مازندران متعهد به تولید
آغاز صادرات رسمی کیوی از بندر امیرآباد به بازارهای جهانی
جهان را جنگ می بلعد
با خط سوم
نماز باران خیر ، نماز شکرانه آری ! جعفر سهرابی
که مازندران شهر ما یاد باد
آیا باز « پل پیروزی » خواهد شد ؟
آنان که رفتند و اینان که نرفتند !!
پاسخ به یک پرسش مهم
وطنم در سوگ درختان تو من گریانم
مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی « ذهن روشن
مروری بر زندگی شهیده منصوره عالیخانی
مروری برزندگی فعال رسانه ای علمی ودانش آموخته ی ممتازشهیده یاسمین باکوئی کتریمی.
جنگ روایت ها یا روایت جنگ ها ؟
جنگ وهویت زنانه
نقش رسانه ها و فضای مجازی در تقویت مشارکت مردمی در مدیریت شهری
وما ادراک ما غزه
فراتر از گواهیهای کاغذی
و اینبار و اینک « ایران » در پناهگاه « ایرانیان »
مجتبی زارعی خطاب به اختلاف افکنان در زمان جنگ: اختلاف افکنی نکن!
مرثیهای بر مصلح مهارتآفرین
وقتی که جهان سر تعظیم فرو می آورد
ما و این دمل چرکین/رژیم صهیون با دم شیر بازی کرد
برای زنان کارآفرین ایرانی
آتشکدههای مهارت و توفان سیاست
یک الگوی ناب در عرصه اطلاع رسانی
ارزشیابی سیستم منابع اطلاعات پژوهشی
کنترل و نظارت و تصمیم گیری در مواقع بحران
سرمایه گذاری در مهارت آموزی و نقش آن در تولید ناخالص داخلی.
تلاقی لیالی قدر وبهار طبیعت
فواید روزه برای سلامتی چیست؟
رسانه های چکمه پوش و ستاره بر دوش
مفهوم همت در اقتصاد
ما و ناترازی ها بقلم جعفر سهرابی
ما و ناترازی ها
رمز و رازهای مانایی یک مکتب و امت
نقش رسانه در مشارکت اجتماعی شهروندان جهت توسعه گردشگری و جغرافیای پایدار شهری
وندالیسم یا پدیده تخریب گرایی اموال عمومی
درباره شهیدعلی نبی پورانگجی
جشن باستانی امرداد
رد یک شایعه
نظام منسجم و کارآمد بازرسی در شهرداریها
ما و یک دوم خرداد و یک حماسه دیگر !
مدیریت تصمیم گیری
نقش فضای سبز در توسعه پایدار شهری
تبلیغات
مروری بر شرح وظائف نمایندگان مجلس شورای اسلامی
چکیده خبر :
یادداشتی ازنعمت الله محمدنژاد کیاسری وکیل پایه یک دادگستری
طبق اصول 71 تا 90 قانون اساسی، وظایف عمده مجلس در دو بخش قانونگذاری و نظارت خلاصه میشود. یک نماینده ...
متن کامل خبر :
یادداشتی ازنعمت الله محمدنژاد کیاسری وکیل پایه یک دادگستری
طبق اصول 71 تا 90 قانون اساسی، وظایف عمده مجلس در دو بخش قانونگذاری و نظارت خلاصه میشود. یک نماینده میتواند در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی، قانون وضع کند و البته این قوانین نمیتواند در مغایرت با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی باشد که تشخیص این امر بهعهده شورای نگهبان است اما شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس است. نمایندگان از دو طریق «لایحه» و «طرح» به وضع قانون میپردازند. لوایح قانونی پس از تصویب هیئت وزیران به مجلس ارسال میشود و طرحهای قانونی بهپیشنهاد حداقل 15 نفر از نمایندگان قابل طرح است. طرحهای قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان میکنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی میانجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد. مجلس حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد، همچنین عهدنامهها، مقاولهنامهها، قراردادها و موافقتنامههای بینالمللی باید به تصویب مجلس برسد. هرگونه تغییر در خطوط مرزی ممنوع است مگر اصلاحات جزئی با رعایت مصالح کشور، بهشرط اینکه یکطرفه نباشد و به استقلال و تمامیت ارضی کشور لطمه نزند و به تصویب چهارپنجم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد. همچنین گرفتن و دادن وام یا کمکهای بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب نمایندگان باشد، یا استخدام کارشناسان خارجی از طرف دولت ممنوع است مگر در موارد ضرورت با تصویب مجلس، همچنین بناها و اموالی دولتی که ملی اعلام شده باشد قابل انتقال به غیر نیست مگر با تصویب مجلس آن هم در صورتی که منحصر به فرد نباشد. یک نماینده مجلس نمیتواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند ولی در موارد ضروری میتواند اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیونهای داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین میکند، بهصورت آزمایشی اجرا میشود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود، همچنین رئیسجمهور برای هیئت وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رأی اعتماد بگیرد. وظیفه بعدی نماینده مجلس سؤال از وزرا و رئیس جمهور است. هرگاه حداقل یکچهارم کل نمایندگان مجلس از رئیسجمهور یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیسجمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد. نمایندگان مجلس میتوانند در مواردی که لازم میدانند هیئت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. در صورت عدم حضور هیئت وزیران یا وزیر برای پاسخ، مجلس اعلام رأی عدم اعتماد خواهد کرد. اگر مجلس رأی اعتماد نداد هیئت وزیران یا وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل میشود، در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمیتوانند در هیئت وزیرانی که بلافاصله بعد از آن تشکیل میشود عضویت پیدا کنند. در صورتی که حداقل یکسوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیسجمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیسجمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسایل مطرحشده توضیحات کافی بدهد. دیگر وظایف مجلس رسیدگی به شکایت طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه است و مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام کند و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه میرساند. همچنین هر نماینده در برابر تمام مردم مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند و سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمیتوان آنها را بهسبب نظراتی که در مجلس اظهار کردهاند یا نظراتی که در مقام نمایندگی خود دادهاند تعقیب یا توقیف کرد. با ارزوی توفیق روز افزون نماینده مقتدر شهرمان