دوربین خط سوم

  • بانک رفاه

  • باردید استاندار ار ایستگاه نوروزی سرخ رود

با خط سوم

  • فراتر از گواهی‌های کاغذی

  • ‏‏‏و اینبار و اینک « ایران » در پناهگاه « ایرانیان »

  • مجتبی زارعی خطاب به اختلاف افکنان در زمان جنگ: اختلاف افکنی نکن!

  • مرثیه‌ای بر مصلح مهارت‌آفرین

  • ‏وقتی که جهان سر تعظیم فرو می آورد

  • ‏ما و این دمل چرکین/رژیم صهیون با دم شیر بازی کرد

  • برای زنان کارآفرین ایرانی

  • آتشکده‌های مهارت و توفان سیاست

  • ‏یک الگوی ناب در عرصه اطلاع رسانی

  • ارزشیابی سیستم منابع اطلاعات پژوهشی

  • کنترل و نظارت و تصمیم گیری در مواقع بحران

  • سرمایه گذاری در مهارت آموزی و نقش آن در تولید ناخالص داخلی.

  • پیام مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات استان مازندران به مناسبت فرا رسیدن سال جدید. د

  • فواید روزه برای سلامتی چیست؟

  • رسانه های چکمه پوش و ستاره بر دوش

  • مفهوم همت در اقتصاد

  • ما و ناترازی ها بقلم جعفر سهرابی

  • ‏ما و ناترازی ها

  • ‏‏‏رمز و رازهای مانایی یک مکتب و امت

  • ‏نقش رسانه در مشارکت اجتماعی شهروندان جهت توسعه گردشگری و جغرافیای پایدار شهری

  • وندالیسم یا پدیده تخریب گرایی اموال عمومی

  • درباره شهیدعلی نبی پورانگجی

  • جشن باستانی امرداد

  • رد یک شایعه

  • ‏نظام منسجم و کارآمد بازرسی در شهرداریها

  • ‏ما و یک دوم خرداد و یک حماسه دیگر !

  • مدیریت تصمیم گیری

  • ‏نقش فضای سبز در توسعه پایدار شهری

  • مهم ترین خواص سیب

  • سواد سلامت رسانه در نوجوان و جوان

  • ‏از مرزهای ملی تا مرزهای ضد ملی

  • ‏جهش ، مردم و راهی همه افتخار و سرفرازی

  • (نوبهار است در آن کوش که خوش دل باشی

  • مروری بر شرح وظائف نمایندگان مجلس شورای اسلامی

  • بهره وری در محیط کار

  • نقش مدیریت شهری در استفاده بهینه از منابع آبی در آبیاری فضای سبز

  • بستم بهمن سالروزاجرای عملیات ظفرمند والفجر

  • عملیات ظفرمندوالفجرهشت نقطه عطف دفاع هوایی کشوردردوران دفاع مقدس

  • هیرکانی نبض پنجاه میلیون ساله ی زمین

  • ‏فضای سبز و تاثیر آن بر شهر و شهروندان

  • مشارکت های مردمی ، بایدها و نبایدها

  • تبلیغات

    کد خبر : 8232
    تاریخ خبر : 1404/3/25

    مرثیه‌ای بر مصلح مهارت‌آفرین

    چکیده خبر :
    یا نداشت اختقاقی پایگاه خبری تحلیلی خط سوم سید بهنام مهردل در این خاک مقدس؛ فانوسِ دانشی شعله‌هایش را تیرهای کین خاموش کردند که از تلالوِ «مهارت» روشنی می‌گرفت. شهید محمد مهدی طهرانچی، آن چراغ فروزانِ ...

    متن کامل خبر :
    یا نداشت اختقاقی پایگاه خبری تحلیلی خط سوم سید بهنام مهردل در این خاک مقدس؛ فانوسِ دانشی شعله‌هایش را تیرهای کین خاموش کردند که از تلالوِ «مهارت» روشنی می‌گرفت. شهید محمد مهدی طهرانچی، آن چراغ فروزانِ عرصه‌ی آموزش‌های علمی و کاربردی، نه فقط رئیس که «جان‌سخنِ تحول» بود؛ مردی که نقدهای بنیادین به گسست موجود میان دانشگاههای نخبه‌گرا و نیازهای واقعی جامعه داشت و همواره بر این تأکید می‌کرد که دانشگاه نباید به برج عاجی برای تولید علم انتزاعی تبدیل شود، بلکه باید پا در خاک واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور بگذارد. در دیدگاه او، دانشگاه‌های سنتی با تمرکز صرف بر مباحث نظری و غفلت از آموزش‌های کاربردی، به «نخبه‌گرایی بی‌ثمر» دچار شده‌اند که خروجی آن فارغ‌التحصیلان ناتوان از حل مسائل ملموس جامعه است. آن مصلح نستوه و فیزیکدانِ نام‌آورِ میهن در سخنرانی‌های متعدد، از جمله در مراکز صنعتی مانند اتاق بازرگانی اصفهان، با صراحت اعلام می‌کرد:«مسیر پیشرفت کشور از دانشگاه‌های مهارت‌بنیان می‌گذرد، نه از انباشت مدرک‌های طلایی بی‌حاصل». این نگاه، ریشه در باور عمیق او به «دانشگاه جامعه‌پرداز» داشت؛ نهادی که نه تنها پاسخ‌گوی نیازهای صنعت باشد، بلکه پیش‌ران تحولات اقتصادی از طریق خلق فرصت‌های شغلی نوین شود. آرمان مهارتی طهرانچی، در طرح‌های تحول‌آفرینی مانند «پویش» و ایجاد «دانشکده‌های مهارتی» تبلور یافت که هسته مرکزی آن، گذار از آموزش‌های صرفاً تئوریک به سمت توانمندسازی دانشجویان در حل مسائل پیچیده فناورانه بود. او معتقد بود آموزش عالی باید سه گروه «دانشجو»، «دانش‌پذیر»(مهارت‌آموزان مدارس عالی) و «دانش‌آموز»(مخاطبان مدارس سما) را پوشش دهد تا پیوند ارگانیکی بین سطوح مختلف آموزشی ایجاد شود. در طرحِ پویش، با تاکید بر شعارِ محوری‌اش تصریح کرد: «هر دانشجو، یک مهارت، یک اشتغال؛ این تنها راه نجاتِ جوانان از مدرک‌گرایی و گره گشای نظام آموزشی است!»و در جمعِ مدیرانِ سما عنوان نمود: «آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، ستون فقرات توسعه‌ی ملی است؛ مدرک‌های بی‌حاصل را به گواهی‌نامه‌های مهارت‌محور تبدیل کنید!». در دیدگاه او، پایان‌نامه‌ها نباید در کتابخانه‌ها دفن شوند، بلکه باید «موضوع‌محور» و معطوف به نیازهای استراتژیک کشور باشند؛ رویکردی که منجر به طراحی «نظام موضوعات» برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها شد و پژوهش‌ها را از فضای انتزاعی به عرصه‌های ملموس هدایت کرد. در میدان عمل، طهرانچی دانشگاه آزاد را به سکوی آزمایش جسورانه‌ای برای تحقق آرمان‌های مهارتی تبدیل کرد؛ از توسعه «سامانه‌های هوش مصنوعی در آموزش» تا ایجاد «مدارس عالی مهارتی» که با الهام از مدل «عرصه و پایه» ، آموزش‌ها را با نیازهای روز صنایع هم‌گام می‌ساخت. او در بحبوحه همه‌گیری کرونا، با راه‌اندازی سامانه‌های آموزش مجازی برای ۱.۲ میلیون دانشجو، اثبات کرد که مهارت‌آموزی حتی در سخت‌ترین شرایط نیز ممکن است. نقد او به ناکارآمدی آموزش‌های موجود، نه در حد سخنرانی، که در اقداماتی مانند «طرح استاد وابسته» متجلی شد که ظرفیت صنعت را به بدنه دانشگاه تزریق می‌کرد. طهرانچی باور داشت:«فناوری، بازی اقتصادی دانشگاه است» و این جمله را با تبدیل درآمد غیرشهریه‌ای دانشگاه به موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان عملی ساخت . امروز آن چشمانِ پیشتاز، در خون خفته‌، امّا اخگرِ نگاهش در کوره‌های فناوری دانشگاه زبانه می‌کشد... میراث او در رتبه‌بندی‌های جهانی و توسعه مراکز مهارتی، گواهی زنده بر تحقق آرمان‌های اوست؛ مسیری که به‌قول همکارانش «ریشه‌دار شده و بازگشت‌ناپذیر است». آه! که چه زود پرکشیدی... درست زمانی که نهالستان‌هایت به بار نشسته بود. اکنون در حریمِ دانشگاه‌های آزاد، سروهای کاشته‌به‌دستِ تو، سایه‌سارِ فرزندانِ ایران شده‌اند. گویی هر شاخه‌شان نجوا می‌کند:«خفته در خونِ میهن، برخیز! که جوانه‌هایت سروهای فردای این خاک‌اند...» و سوگ‌نامه‌ات را نه بر کاغذ، که بر لوحِ زرینِ مدارسِ سما و در سینه‌ی کارآفرینانِ آینده خواهند نوشت.

    اولین دیدگاه این خبر را هم اکنون ارسال کنید !

    ارسال دیدگاه

    نام و نام خانوادگی
    آدرس ایمیل
    دیدگاه من
    صفحه مورد نظر یافت نشد !